tisdag 21 december 2010

Lite mer vitt...

Att ha en väldigt liten budget är oftast ganska trist. Men det kan också skapa kreativitet! Och finns det bara lite pengar till vit färg så brukar det hela lösa sig. I alla fall inredningsmässigt.
De senaste veckorna har jag fattat penseln så fort liten kille somnat. Jag är inte helt klar med sista skåpet men tänkte idag visa upp mina "nya" köksöar.
Från början var det två rullbänkar och ett köksbord (allt från IKEA) som jag inte längre visste var jag skulle göra av. Nu är det en rullbänk och en köksö.



Så här har det sett ut i mitt kök i över ett år:


Tanken var att de två rullbänkarna skulle bli köksö och därför målades en lite halvt. Sen kom det tusen andra projekt i mellan. Att gossen sen har en lekplats mitt i köket gör inte intrycket mindre rörigt. Men vi tycker det är viktigt att han får vara där vi är och slippa sitta själv i sitt rum... 
Nu ser det ut så här:


Jag hade ett gammalt köksbord med furuskiva och vita ben. Jag tog helt enkelt skivan och målade den vit. Sen tog jag de fyra benen utan hjul från de två rullbänkarna och målade dem vita och så hade jag helt plötsligt ett lite högre bord som kan fungera som köksö. På sikt ska vi snickra en hylla i låg höjd under hela bordet men så länge får det bli en bänk som fick komma in från snön. Lillkillens grejer har samlats i korgar och en gammal sockerlåda. 
Och rullbänken blev så här:



Den fick de fyra benen med hjul och blev så klart vit. Här ska det få bo lite kokböcker på hyllorna. Härligt med återbruk tycker jag!
Tisdagstemat i Fabriken är julglimtar från hemmet. Tomtar och annat mer juligt kommer inte fram förrän dagen före julafton i vårt hem så det får bli det lite juliga på köksön idag:


En julhandduk jag hittade på Kvantum. Fin och superbillig.


Och så några hyacinter i en vispskål!
Nu åker jag och lilleman till en vän med familj i Skåne. Det är -17 ute så jag hoppas vi får igång min gamla bil. Det ska i alla fall bli underbart att ses och att få en liten minisemester så här i juletid!
Ha det gott!
Kram
Ellinor

2 kommentarer:

Hannis sa...

Snyggt!!!Vad duktig du är!
Och en bra lösning dessutom.
Återbruk är ju en favorit hos mig, nästan allt går ju att återanvända=))

Om vi inte hörs innan så passar jag på att önska dig en riktigt, riktigt fin jul!
Kram Hannis

Vita rosor och förgätmigej sa...

Vad snyggt du har det! Tycker så mycket om dina bilder och din inredning och undrar om jag skulle kunna få tipsa om din blogg på söndag?

God Jul!

Kram/ Anna