måndag 3 januari 2011

Ett år av pyssel - del 2 av 2

Oj, det här med att summera året var ju riktigt kul. Inser att jag fick lite mer gjort under hösten än våren. Kan det bero på att lillkillens sovstund på dagen blev lite längre...? Det blir i alla fall en hel del bilder här. Mest har det i vanlig ordning sytts och målats. Här är juli - december 2010.

Juli


Ett gammalt loppat lakan blev en gardin i lillkillens rum. Jag kom fram till att "M" måste vara "m" för mamma!


Något naivt började jag skörda mina lavendel i tron att jag skulle kunna fylla mina doftpåsar. Insåg dock rätt snabbt att det var bättre att köpa lite torkad lavendel... Men det blev några fina buketter.




Juli bjöd också på en resa till Belgien för att hälsa på sambons släkt och vänner. Denna vackra stol föll mig i smaken (familjen och vännerna också förstås!)

Augusti


Av en händelse hamnade jag på marknad. Veckan innan toksydde/virkade jag doftpåsar. Marknaden gav mersmak...


... och en vecka senare var det dags igen. Eftersom jag bestämde mig i sista sekund blev det lite stressigt. Hade då också sytt några kuddar för att utöka mitt sortiment. De gick hem!


Sambons pumpor växte nu i hela trädgården och den nya boden var målad och klar. Ljust grå som matchar husets grågröna färg fint. I bakgrunden syns också den gamla boden. Skärbönor och zucchini i mängder kunde börja skördas.


En hylla som legat och väntat länge kom äntligen upp på väggen ovanför byrån i sovrummet.

September


Äpplenas månad.


I september blev det några loppisbesök och på hyllan i sovrummet blev det lite ny fägring.


Trädgårdens goda plommon skördades och blev plommonsylt som jag fortfarande njuter av. Det blev inte mycke sytt i september. Kände mig lite mätt efter de stressiga veckorna före marknaderna och behövde lite ny inspiration.

Oktober


Sylusten återkom och det blev ett lapptäcke till en liten tjej som fyllde ett och är mitt gudbarn.


En hylla i björk i köket blev vit och himmel så nöjd jag blev!


I badrummet kom det upp två vita hyllor och som belöning till mig själv fick jag en liten söt plåtburk.


Jag tog nu mod till mig och bestämde mig för att skapa en egen liten bloggbutik. Kuddar började produceras igen och jag beställde tags med mitt eget "märke" Lilla Nor.


Ett gammalt fönster kom upp på väggen i vardagsrummet. Jag bestämmer mig för att vara med på julmarknad och de flesta av mina lediga stunder ägnades nu åt kuddsömnad och lite annat pyssel. 

November


Jag tog dock ett dygns paus från symaskinen. Min snälla mamma tog hand om lillkillen ett dygn och jag tokmålade alla fönsterbrädor i huset. De blev vita (vad annars!?!) istället för björkfärgade.


För att fira min lilla butik hade jag en utlottning av en kudde (igen, vad annars!?!) och Mimmi valde den här i mörkgrå ull.


Sista helgen i november var det så äntligen dags för julmarknad och förutom att jag höll på att frysa ihjäl (fast det var inomhus) så var det en riktigt trevlig tillställning! 

December


Köket fick äntligen den "köksö" jag längtat efter så länge. En gammal bordsskiva, några ben, vit färg och så var det klart! Lite ordning på lillkillens leksaker och en bra yta som används mycket.


Några julinspirerade kuddar syddes bara för att det är så kul! Här med tofsar.


Benen som var kvar av de två rullbänkar jag använt för att göra köksön målades vita och blev en ny rullbänk. Den passade perfekt under hyllan i köket.


Och så var då julen här. Jag hade märkligt nog väldigt lite julstämning i år. Trots all snö och vackert väder. Och om det inte vore för att ljusstakar och stjärnor fortfarande är kvar skulle jag knappt minnas att det varit jul! Här en adventsljusstake som jag gjort av en gammal bakform.


Detta gamla skåp har också målats under december månad. Hela köket var upp och ner och det var riktigt skönt när det var klart. Resultatet får den som vill, se i morgon då temat i Fabriken är återvinning i inredningen. Då dyker den upp igen fast... ja, gissa färg!
Nu återstår bara för mig att önska dig som tittar in hos mig ett fortsatt riktigt bra år! För mig blir det kanske inte ett år lika fyllt av pyssel eftersom jag börjar jobba på fredag. Men det handlar om att ta sig tid antar jag!
Kram
Ellinor

2 kommentarer:

himlaverket sa...

Oj, vilket fint bokslut du gjort...
jättefint att få följa med under ett år.
Själv har jag bara bloggat sen i maj, men till nästa år ska jag åxå göra ett...
kram ullamaria

LissenTo sa...

Så otroligt mycket du har gjort under året, trots att du har ett litet barn.

Både kuddarna, det du har målat osv.
Kul att du fick sälja mycket på marknaden.

Ha det gott. Lissen