söndag 19 juni 2011

Den nakna sanningen och ett rop på hjälp!

Fördelen med en blogg är ju att man kan visa upp valda delar av sitt hem. Man undviker naturligtvis att visa leksaker över hela huset, disken som hotar att svämma över diskbänken, högarna med allting som samlas överallt och tvätten som hänger på torkställning mitt i vardagsrummet för att slippa trycka in den i badrummet. Istället fotograferar man ju de vinklar och de hörn som lämpar sig för att visa upp och sen kan man för en sekund inbilla sig att hemmet är just så i ordning som det ser ut att vara på bilderna. Perfekt!
Eftersom jag verkligen skulle behöva lite råd och hjälp väljer jag nu att visa upp mitt kök i sin helhet utan att ha piffat eller stylat det. Jag har ett ryggåstak och kök och "soffdel" hänger ihop men med lågt tak över soffa och kamin. Med andra ord en väldigt öppen planlösning. Ibland drömmer jag om små rum med vinklar och vrår men nu är det som det är!
Över till mitt rop på hjälp. Ska jag måla mina köksluckor vita??? Jag har som ni kan se ganska många skåp... Jag känner inte för att köpa nya luckor och jag tror väl att det borde gå att måla dessa även om det är fanér!? Vad tror ni? Någon som har testat att måla fanér?
Oj, vad text det blev. Hur som helst, här har ni mitt kök (jag inleder med en detaljbild för att inte chocka er helt)!









Skåpen som syns på bilden nedan skulle jag egentligen vilja ta ner och sätta upp öppna hyllplan istället. Men jag är fullt medveten om den skåpsyta som då skulle försvinna...


Lillkillens leksaker finns fortfarande mitt i köket men tanken är väl att de ska in i hans rum i sommar. Då blir de nog som nya för honom igen! Och jag kan göra iordning min köksö som jag vill ha den! 
Så vad tror ni? Behålla björkluckorna eller måla en lucka i taget (det får ta den tid det tar...) i vitt?
Jag är så tacksam för kommentarer och synpunkter. Jag kan verkligen inte bestämma mig!
Nu blir det en liten paus här på bloggen av orsaker ni får veta när jag dyker upp igen. Så dessa osminkade köksbilder får fungera som "pausbilder".
Tack på förhand för tips och ha det så gott!
Kram
Ellinor 

4 kommentarer:

Vardag och flärd sa...

Vilket vackert kök du har! Jag skulle inte måla det vitt, tycker om trä, det blir lite mer liv. Men tycker du om vitt ska du måla men det kommer att bli mycket vitt, du har ju många skåp. Lycka till med dina funderingar!
Kram Eva

Hannis sa...

Tycker det ser väldigt städat och fint ut!
Och öppna ytor det gillar jag=))

Jag har målat på fanér en gång och då slipade jag ytan lätt sen grundmålning, sen lackfärg ovanpå,jag vet inte om det är rätt sätt.
Men det höll i alla fall.

Hoppas bloggpausen beror på något bra!
Kram Hannis

Min Svägerska och Jag sa...

Även jag tycker att ditt kök är fint. Och mysigt när det är så stort och luftigt. Kan du inte jobba lite med lampor och belysning istället. Kanske du kan få fram en snygg effekt av det.
Mitt förra kök valde jag att lämna in på lackering. Blev jättebra, då kan du även välja om det ska vara mattare eller högblankt. Risk finna annars att det blir randigt (alltid mina målarsaker iallefall)

Lycka till och tack igen för den fina lavendelpåsen, står så fint i mitt kök.
Kram Linda

Lina Gardelid sa...

Hej!

En utlottning av en personlig tavla pågår just nu på min blogg! Delta gärna!!

Hälsningar Lina