måndag 5 september 2011

Pecannötkolapaj

Temperaturen i helgen har varit overklig. Så underbart. Och eftersom jag förbereder mig för en höstmarknad i helgen (info kommer i veckan) så är det symaskinen som gäller. Och tack vare min mamma, som tog hand om lillkillen i lördags, kunde jag sitta ute och sy i flera timmar! För den som har möjlighet, och ännu inte har testat, vill jag bara rekommendera att lyfta ut maskinen en solig dag och sitta ute. Det är så härligt!
Igår hade vi vännen A på fika. Det var både hennes och lillkillens födelsedag som skulle firas. I nya små pajformar från Åhléns bjöds det på pecannötkolapaj efter ett recept som jag hittade på den här bloggen.

Åhhh, vad jag vill ha en kamera som klarar att ta närbilder...


Sen blev det även lite sylt på plommon och valnötter. Och VILKA plommon det är i år! Använde mig av recept från Rosendals Trädgårdscafé. Hade glömt att köpa vaniljstång så jag använde mig av vanligt vaniljsocker och jag tycker det blev minst lika gott!
Ha en bra början på veckan!
Kram
Ellinor

4 kommentarer:

Hannis sa...

Jisses, du bakar, syr och syltar i 190!
Själv så kan jag bara imponeras för här kommer knappt dammsugaren fram för tillfället=))
Lät väldigt skönt att sitta ute och sy.

Kram Hannis

Fiffiga Systrar sa...

Pajen ser riktigt god ut! Sylten med för den delen. Bra jobbat!

Ha en toppenfin måndag!
Kram Emelie + Elin = Fiffiga Systrar

Cathrin sa...

Så det blev plommonsylt i veckan! Mmmm, önskar att jag hade plommon i trädgården. För det är få saker som går upp emot just plommonsylt. Att sy ute låter underbart, liksom att få tid att helt koncentrera sig på det i flera timmar. Mitt eget skapande har verkligen fått stå tillbaka, har inte haft en stund för mig själv alls på väldigt länge. Skall bli roligt att få se mer om din höstmarknad.

Kram
Cathirn

Hem och Harmoni Marie sa...

Va kul att du provade pajen! Vad tyckte du?
Jag gillar den verkligen :)

Ha det got, kram Marie
PS. Tack för länkningen!